APLIKASI MODEL KURIKULUM TYLER KE ARAH MEMBINA PENGALAMAN PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN MURID-MURID Dalam bukunya yang berjudul Basic Principles of Curriculum and Instruction, Tyler merumuskan empat pertanyaan sentral yang meminta jawaban secara rasional bagi perencanaan kurikulum ialah : 1)Apa tujuan yang pendidikan yang hendak dicapai? 2)Apa pengalaman-pengalaman pendidikan yang dapat disediakan untuk mencapai tujuan-tujuan tersebut? 3)Bagaimana pengalaman pembelajaran dapat diolah secara berkesan? 4)Bagaimana dapat dipastikan tujuan pendidikan telah tercapai? Terdapat empat unsur utama Pembentukan Model Tyler :- 1. Objektif - Matlamat yang hendak dicapai oleh guru terhadap pelajarnya. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran seseorang guru akan menetapkan matlamat dan objektif yang diperoleh di akhir sesuatu pembelajaran yang dilaksanakan. Aplikasi yang dapat dilihat melalui Dokumen Standard Prestasi dan dokumen Standard Kurikulum yang mengambil kira penglibatan pela
Popular posts from this blog
ANALISIS PRINSIP ORGANISASI DALAM REKA BENTUK KURIKULUM STANDARDS KEBANGSAAN DARI DIMENSI VERTIKAL DAN DIMENSI HORIZONTAL PENGENALAN Terdapat lima prinsip utama prinsip organisasi dalam reka bentuk kurikulum standards kebangsaan yang diletakkan mengikut dua dimensi iaitu dimensi vertikal (menegak) dan horizontal (mendatar). Prinsip ini bertujuan untuk menjadikan susunan kandungan kreatif dan menyeluruh bagi mencapai matlamat kurikulum. Kesinambungan dan prinsip ketertiban digunakan di dalam prinsip penyusunan kandungan dimensi vertikal manakala prinsip litupan, Integrasi dan prinsip imbangan digunakan dalam dimensi horizontal. DIMENSI VERTIKAL Dimensi vertikal adalah dimensi yang menggambarkan hubungan berkaitan dengan peraturan pengalaman belajar dalam bidang yang sama, dan dikaitkan dengan pertimbangan urutan waktu dalam satu kelas ke kelas berikutnya dan dalam satu tingkat ke tingkat berikutnya. Prinsip penyusunan kandungan yang digunakan adalah kesinambungan dan prinsip ketert
Comments
Post a Comment